Hvordan kjennes det å slå et hvitt menneske?

Jeg elsket Central fra det øyeblikk jeg satte mine ben der for første gang (4 mnd etter at jeg ankom Sør Afrika). Det manglet ikke på advarsler da jeg flyttet inn dit. En mente, i beste mening, at jeg kom til å ende død i en søppelkontainer. De fleste jeg kjente reiste aldri inn dit, fordi de anså det som farlig. Jeg skal komme tilbake til hvorfor i en annen bloggpost, med statistikk og slikt som tegner et dystert bilde av SA. Sannheten er at central sannsynligvis er det minst farlige stedet du kan bo- nettopp fordi, med unntak av townshipene (store fattige bølgeblikk-forsteder), bor mange av de kriminelle i central. Men de raner ikke hverandre. Blir du godtatt i dette miljøet er du trygg.
Jeg flyttet inn dit fordi de to næreste vennskapene jeg hadde klart å etablere på 4 mnd bodde i nettopp Central (de jobbet i Summerstrand hvor jeg i utgangspuntet bodde), og de forsikret meg at de ville ta vare på meg. Og at jeg ville komme nærmere noe autentisk, hvilket var hva jeg ønsket.
Som sakt elsket jeg det fra første øyeblikk. Her bodde musikerne (fra jazz til freestyle rap), poetene (Open Mic ble arrangert hver uke, her var poetryslam og freestyle battle (rap) for å nevne noe). Malerne, klesdesignerne. De homofile og lesbiske. Her bodde de, hovedsaklig xhosa men også andre av de mange sørafrikanske etniske gruppene. Sammen med barneranerne, som var regnet som livsfarlige, og de øvrige illegale (i central hovedsaklig) nigerianske rimelig vel organiserte kriminelle grupperinger. For et vakkert kaos. Jeg gikk, med mine venninner som jeg bodde med, på Open Mic og andre ukentlige arrangementer hver uke. Jeg fikk gåsehus av enkelte opptredener, andre frembrakte en fornemmelse av gråt. Det rørte meg på måter jeg ikke finner ord for, annet en klisjeer. Noen av de sterkeste opplevelsene i livet mitt rommes innenfor dette året i Central.
I begynnelsen fikk jeg ikke gå alene, feks til do eller for å kjøpe noe i baren. Oftest var jeg den eneste hvite tilstede og apartheid var avskaffet kort tid før jeg ankom.
En uke hadde Open Mic som tema ‘identitet’. Bidragene fikk meg til å gråte.
20656_318690597325_4429684_n

Da jeg ankom SA i 2008 var det bare 17 år siden apartheid var avskaffet. 14 år siden det endelig og formellt var avsluttet. Det betydde at nesten alle jeg møtte var født under apartheid. Jeg kan selvfølgelig ikke forestille meg hva det gjør med et menneske. Om jeg tror så, forstår jeg lite. Denne dagen gikk jeg til baren alene, vi kjøper i puljer til hverandre, og mine venner lot meg gå. En ukjent kvinne kommer opp til meg, jeg er den eneste hvite i lokalet, og slår meg i ansiktet med flat hand. Ganske hardt. Jeg kjenner en automatisk impuls i min egen hand om å slå igjen, men jeg gjør det ikke. Det ble oppstandelse på få sekunder, men hun rekker å se meg rett inn i øynene og si-
jeg har alltid lurt på hvordan det føles å slå et hvitt menneske.
Jeg svarer at jeg håper det smakte. Hvorpå vi begge begynner og le, men hun slår over i gråt etter sekunder.
Hun lener seg inntil meg, legger vekten sin mot meg som et barn, omfavner meg, gråter og gråter.
I høytalerne kommer manageren og beklager og sier at ‘Tina is a sister of ours’. Jeg gråter mens jeg skriver dette, 4 år senere.  Det er en av de sterkeste opplevelsene jeg har hatt.
Siden ble vi fortrolige venner. Hun kaller meg fremdeles «Tina I’ killed Larsen»og mener mellomnavnet mitt ‘is a confession to murder’:D

2 thoughts on “Hvordan kjennes det å slå et hvitt menneske?

  1. Det var sterkt å lese om kvinnen som slå deg i ansiktet. Se hva man får til med riktig håndtering av situasjoner. Hun fikk smaken på det hun har bært på som et ønske.. og er ferdig med det.og dere ble venner.Ild sloknet med kjærlighet..

Legg igjen en kommentar

